BUSINESS INNOVATION MANAGEMENT FOR CHANGE IN DIGITAL TRASFORMATION

Progetto di CHANGE MANAGEMENT verso il DIGITAL MATURITY MODEL!

Cliente

DI MAURO OFFICIE GRAFICHE SpA

Data di inizio

Settembre 2017

Data di fine

Maggio 2018

Luogo

Cava de’ Tirreni

Esigenze/necessità alla base del progetto

Poiché il Cliente ha deciso di puntare sulla trasformazione digitale, assume fondamentale importanza il ruolo della gestione dei cambiamenti (CHANGE MANAGEMENT), attraverso 2 strategie: STRATEGY PILLAR & PROGRESSIVE PILLAR

Attività eseguite

  • Assessment tecnologico
  • Assessment su cultura digitale e industria 4.0
  • Identificazione digital champions
  • Quick hit action

Risultati raggiunti

  • DISCOVERING: è stata effettuata la ricognizione del contesto aziendale o di funzione alla ricerca di potenziali aree di miglioramento.
  • STRATEGIC PLANNING: progettazione e realizzazione di percorsi di cambiamento integrati (formazione, comunicazione, etc) per favorire la transizione dalla situazione as is alla situazione to be, favorire l’interiorizzazione dei nuovi processi e delle nuove logiche, sostenendo il senso di appartenenza all’azienda e coinvolgendo i dipendenti.
  • ENGAGEMENT: durante questa fase sono state selezionate le Quick Hits più vantaggiose, evidenziandone i benefici rispetto agli obiettivi strategici aziendali o di funzione. Sono state prodotte la SWOT analysis, definite le regole di ingaggio e i KPI, effettuate le cost/benefit analysis e stabiliti i ruoli degli attori coinvolti e le regole di ripartizione dei benefici.
  • FACILITATING: progettazione di modalità di coinvolgimento, metodologie, tecniche e strumenti per gestire incontri del Top Management con specifici obiettivi prefissati e relativa attività di “Facilitator”, sia focalizzati a rinforzare il loro ruolo fondamentale di sponsor attivo “champion” a sostegno dei programmi di trasformazione, che basati su necessità specifiche del Management.
  • MONITORING: sono state svolte verifiche e controlli per evidenziare eventuali non-conformità ed errori di processo.

Inoltre è stato redatto un report per informare gli stakeholders di progetto sui risultati ottenuti.

Soggetti coinvolti

Personale Mediterraneo Lab 4.0

BUSINESS INNOVATION MANAGEMENT FOR CHANGE IN DIGITAL TRASFORMATION

Project of CHANGE MANAGEMENT … towards the DIGITAL MATURITY MODEL!

Customer

DI MAURO OFFICIE GRAFICHE SpA

Starting date

2017 September

Data di fine

2018 May

Place

Cava de’ Tirreni

Needs /requirements behind the project

Since the Customer has decided to focus on digital transformation, the role of change management through 2 strategies is of fundamental importance (CHANGE MANAGEMENT): STRATEGY PILLAR & PROGRESSIVE PILLAR

Activities performed

  • Assessment of technological
  • Assessment on digital culture and industry 4.0
  • Identification of digital champions
  • Quick hit action

Results achieved

  • DISCOVERING: the company or function context was surveyed to identify potential areas for improvement.
  • STRATEGIC PLANNING: design and implementation of integrated change paths (training, communication, etc.) to facilitate the transition from the as-is situation to the to-be situation, favor the internalization of new processes and new logics, supporting the sense of belonging to the company and involving employees.
  • ENGAGEMENT: during this phase the most advantageous Quick Hits were selected, highlighting the benefits compared to the company’s strategic or functional objectives. SWOT analysis was produced, the rules of engagement and KPIs were defined, cost / benefit analyzes were carried out and the roles of the actors involved and the rules for sharing benefits were established.
  • FACILITATING:designing methods of involvement, methodologies, techniques and tools for managing Top Management meetings with specific pre-set objectives and related “Facilitator” activities, both focused on reinforcing their fundamental role as active sponsor “champion” in support of transformation, based on specific management needs.
  • MONITORING: verifications and controls were carried out to highlight any non-compliance and process errors.

Furthermore, a report was prepared to inform project stakeholders about the results obtained.

Parties Involved

Personale Mediterraneo Lab 4.0

Related Projects